Jessicas.nu

Norrländsk 25-årig ingenjör som gillar att klappa hästar och dricka öl. Drömmer om att inreda lägenheten, hitta den perfekta MCn och lära mig baka svåra tårtor.

Fyra timmars ludd

07 oktober 2007 19:10

Förlåt i förhand för vad jag kan tänkas skriva nu.

Jag har aldrig träffat en människa som jag inte fungerat socialt med. Med det menar jag inte att jag tålmodigt skulle sitta med vem som helst på en öde ö och tälja pinnar utan att slutligen få ett nervöst sammanbrott och dela in ön i två delar för att slippa den oförstående och icke samarbetsvilliga jäkeln jag fått med mig. Självklart skulle jag se till att jag fick den bästa biten.

Relationer är ett jävla spel, och anledningen att jag lackar ur nu är relationen lärare-elev. Jag har aldrig haft problem i den kategorin förut. Jag har haft många lärare. Vare sig de gillat mig eller inte har jag i alla fall förstått varför och vad de vill att jag ska göra. Jag kan läsa instruktioner. Jag förstår svenska. Vad jag inte förstår är Kemi B.

Upplägget är helt emot mina studietekniker och jag anstränger mig för att få ner all viktig information på papper under de 2,5 timmar långa föreläsningarna för att kunna läsa den senare. Överlycklig tar jag emot papperet med instruktioner i slutet på lektionen. Vad ser jag? Luckor. Saker jag måste missat eller någon glömt säga eller tagit för givet att jag skulle förstå. När upptäcker jag då dessa brister? Såklart för sent eller vid en tidpunkt då det inte finns någon att fråga. Men vad ska jag fråga? Är det tänkt att jag ska veta vad jag inte förstår? Fruktansvärt motsägelsefullt i min värld.

Ja det är söndagshetsplugg.

Meddelande till Skolverket: Stryk ”självständigt tänkande” ur alla betygskriterier eftersom det bara leder till bristfälliga instruktioner för de elever som inte begriper vad deras lärare vill få fram egentligen. Jag säger inte att det är lärarens fel. Det är skolverket som borde utveckla en obligatorisk 150p kurs i social träning.

Jag har ingen respekt för ostrukturerade människor som är för insatta i sitt ämne för att inse att newbies behöver höra idiotversionen.

Nu är det dags att såga en formulering.
”Beskrivning av IR-spektra och masspektra för aspirin”
Jahaaa.. Beskrivning av både IR-spektra och masspektra för just aspirin? Hur de diagrammen skulle se ut för just aspirin. Eller rent allmänt /också/? Hur det går till och så? Eller är det bara vid masspektrabeskrivningen man ska utgå ifrån aspirinet? Hur många sidor? OCH VARFÖR SKA DET VARA HANDSKRIVET?! Har ni hört talas om lärare som är så rädda att eleverna ska copypastea att tycker de ska skriva av varandra för hand istället? Det här är vi mot er och vi tänker hjälpas åt hur ni än beter er.

Jag tolkar som jag vill eftersom jag är för stolt för att be om idiotversionen. Nävafan, jag tror att jag går in på wikipedia och citerar lite från skärmen. Bara för att. Sen kan jag ange dem som källa också. Det vore ju en skräll eller hur…

Kommentera

Jessa 08 oktober 2007 | 10:28

Jessica, det gäller att PRIORITERA!!!!!

Jessica 08 oktober 2007 | 19:00

Den kommentaren leder bara till att man prioriterar bort kemin…